Система навчання ІМ.
Мета: інформувати студентів про мету, зміст та засоби навчання іноземної мови, ознайомити з дидактичними та методичними принципами навчання. Формувати науковий світогляд, розвивати аналітичне мислення, між предметні зв’язки.
План.
1. Поняття ”система навчання” та її зміст.
2. Мета, зміст та засоби навчання іноземної мови.
3. Принципи навчання іноземної мови (дидактичні, методичні)
Література :
1.Методика навчання іноземних мови у середніх навчальних закладах: Підручник/кол. Авторів під кер. С.Ю.Ніколаєвої. – К.: Ленвіт, 1999. – 320 с.
2. Бим И.Л. Теория и практика обучения немецкому языку в средней школе. – М.: Просвещение, 1988.
Питання для самостійного опрацювання:
1. Дати визначення дидактичних принципів навчання (принцип науковості, активності, виховуючого навчання, індивідуалізації).
2. НМК як основний засіб навчання іноземної мови, його компоненти.
3. Вимоги до структури підручника іноземної мови.
4. Фонограма, її застосування та переваги.
5. Дидактичні функції комп’ютерних програм, їх переваги та недоліки.
І. Поняття ”система навчання” та її зміст
Системою називається будь-яке складне явище, до якого входять численні елементи, котрі утворюють певну сукупність завдяки наявності між ними внутрішніх зв’язків. В методиці навчання іноземних мов термін "система” включає в себе систему навчання мови, систему вправ, систему уроків тощо.
Навчання іноземних мов у середніх навчальних закладах визначається як система, функціонування якої зумовлюється багатьма чинниками, головними серед яких є: характер соціального замовлення, цілі навчання та виховання, принципи і зміст навчання іноземної мови тощо.
Термін "підхід” означає загальну вихідну концептуальну позицію, яка є вирішальною у розгляді та визначення інших підпорядкованих концептуальних положень. Іншими словами, "підхід” означає стратегію навчання.
В сучасній методичній літературі виділяють чотири основні підходи:
1. Біхевіористський підхід визначає оволодіння іноземною мовою як сформованість реакцій на іншомовні стимули.
2. Інтуітивно-свідомий підхід передбачає оволодіння іноземною мовою на основі моделей в інтенсивному режимі з наступним усвідомленням їх значення і правил оперування ними.
3. Свідомий пізнавальний підхід спрямовує діяльність учня передусім на засвоєння правил використання лексико-граматичних моделей, на основі яких здійснюється свідоме конструювання висловлювання.
4. Комунікативний підхід передбачає органічне поєднання свідомих і підсвідомих компонентів у процесі навчання іноземної мови, тобто засвоєння правил оперування іншомовними моделями відбувається одночасно з оволодінням їх комунікативно-мовленнєвою функцією.
Реалізація комунікативного підходу у навчальному процесі з іноземної мови означає, що формування іншомовних навичок та вмінь відбувається шляхом і завдяки здійсненню іншомовної мовленнєвої діяльності.
Прийнятий в сучасній вітчизняній методиці комунікативний підхід до навчання іноземних мов зумовлює вибір цілей, згідно з якими визначаються принципи, зміст, методи, прийоми та засоби навчання.
ІІ. Мета, зміст та засоби навчання іноземної мови.
Цілі навчання.
Визначення цілей навчання дає відповідь на запитання "З якою метою навчати?”
В сучасній методиці навчання іноземних мов в середній школі висуваються чотири цілі: практична, виховна, освітня і розвиваюча.
Практична мета є провідною. Вона передбачає практичне опанування учнями умінь мовлення на рівні, достатньому для здійснення іншомовного спілкування в чотирьох видах мовленнєвої діяльності: аудіюванні, говорінні, читанні та письмі в типових ситуаціях.
Основні мовленнєві вміння включають:
- Вміння здійснювати усне спілкування в типових ситуаціях;
- Вміння розуміти на слух основний зміст нескладних автентичних текстів;
- Вміння читати і розуміти нескладні автентичні тексти різних жанрів та видів з різним ступенем розуміння їх змісту;
- Вміння зафіксувати і передати письмово елементарну інформацію.
Виховна мета реалізовується через систему особистого ставлення до нової культури у процесі оволодіння цією культурою.
Передбачається виховання в учнів:
- культури спілкування, прийнятої у сучасному цивілізованому світі;
- ціннісних орієнтацій, почуттів та емоцій;
- позитивного ставлення до іноземної мови, культури народу, який розмовляє цією мовою;
- розуміння важливості оволодіння іноземною мовою і потреби користування нею як засобом спілкування;
- таких рис характеру, як доброзичливість, толерантність, колективізм, активність, працьовитість.
Виховання забезпечується підбором навчального матеріалу (текстів, малюнків, ситуацій), в якому відображено загальнолюдські моральні цінності.
Освітня мета досягається шляхом освіти учнів засобами іноземної мови, що передбачає:
- усвідомлення учнями суті мовних явищ, іншої системи понять, через яку може сприйматись дійсність;
- розуміння особливостей свого мислення;
- порівняння явищ іноземної мови, що вивчається, з рідною мовою;
- залучення до діалогу культур;
- оволодіння знаннями про культуру, історію, реалії та традиції країни;
- уміння вчитися (працювати з книжкою, підручником, довідковою літературою, словниками тощо).
Розвиваюча мета реалізується у процесі оволодіння учнями досвідом творчості, пошукової діяльності, усвідомлення явищ як своєї, так і іншої дійсності, їх подібності та розбіжності. Передбачається розвиток у учнів:
- умінь переносу знань та навичок у нову ситуацію на основі здійснення проблемно-пошукової діяльності;
- мовленнєвих здібностей (фонетичного та інтонаційного слуху, мовної здогадки, імітації, логічного викладення думок тощо).
- інтелектуальних і пізнавальних здібностей (різних видів пам’яті – слухової та зорової, оперативної та тривалої, уваги – довільної та мимовільної; уяви тощо).
- готовності до участі у іншомовному спілкування;
- готовності до подальшої самоосвіти в галузі оволодіння іноземною мовою.
Зміст навчання
Зміст навчання відповідає на запитання "Чого навчати?” Здатність учнів спілкуватися іноземної мовою забезпечується формування у них іншомовної комунікативної компетенції, зміст якої зумовлений такими видами компетенцій: мовною, мовленнєвою та соціокультурною. Ці компетенції, в свою чергу, включають цілий ряд компетенцій.
Мовна компетенція включає мовні знання (лексичні, граматичні, фонетичні та орфографічні) і відповідні навички;
Мовленнєва компетенція включає чотири види компетенцій – уміння в аудіювання, говорінні, читання та письмі.
Соціокультурна компетенція складається з країнознавчої та лінгвокраїнознавчої компетенції.
Країнознавча компетенція – це знання учнів про культуру країни, мова якої вивчається (знання історії. Географії, економіки, державного устрою, особливостей побуту, традицій та звичаїв країни).
Лінгвокраїнознавча компетенція передбачає володіння учнями особливостями мовленнєвої та немовленнєвої (міміка, жести, що супроводжують висловлювання) поведінки носіїв мови в певних ситуаціях спілкування. Тобто сформованість в учнів цілісної системи уявлень про національно-культурні особливості країни.
Засоби навчання
Засоби навчання є важливим невід’ємним компонентом навчального процесу з іноземної мови в середніх навчальних закладах. Визначення засобів навчання – це відповідь на запитання "За допомогою чого навчати?” Отже засобами навчання можуть бути різноманітні матеріальні предмети, які допомагають учителю організувати ефективне навчання іноземної мови, а учням – успішно оволодівати нею.
Засоби навчання повинні:
а) виступати в матеріальній формі і виконувати свою основну функцію, а саме – бути таким засобом праці, який забезпечує реалізацію діяльності вчителя і діяльності учня у навчальному процесі з іноземної мови;
б) бути орієнтованими на цілі навчання, тобто сприяти досягненню цілей у процесі навчання іноземної мови;
в) бути інструментами реалізації методів та прийомів, що застосовуються у навчальному процесі, і забезпечувати управління діяльністю вчителя і діяльністю учня;
г) відповідати сучасним досягненням методики навчання іноземних мов і забезпечувати реалізацію новітніх технологій навчання іноземної мови.
Засоби навчання поділяють на основні та допоміжні, для вчителя і для учня, технічні та нетехнічні.
ІІІ. Принципи навчання.
Принципи навчання дають відповідь на запитання "Як організувати навчальний процес?”
Навчання іноземної мови здійснюється на основі дидактичних та методичних принципів.
До дидактичних принципів відносяться принцип наочності, посильності, міцності, свідомості, науковості, активності, виховуючого навчання, індивідуалізації, доступності, систематичності та послідовності, колективності, проблемності, розвиваючого навчання.
До методичних принципів відносяться принципи комунікативності, домінуючої ролі вправ, взаємопов’язаного навчання видів мовленнєвої діяльності, урахування рідної мови.
Принцип комунікативності є провідним методичним принципом, який сприяє успішному досягненню головної мети навчання іноземної мови в середніх навчальних закладах – навчити учнів здійснювати іншомовне мовленнєве спілкування в межах засвоєного навчального матеріалу. Принцип комунікативності передбачає побудову процесу навчання іноземної мови як моделі процесу реальної комунікації.
Принцип домінуючої ролі вправ передбачає таку організацію навчальної діяльності учнів, при якій можуть бути успішно сформовані навички іншомовного мовлення. Цей принцип реалізується у навчальному процесі шляхом виконання учнями різноманітних вправ, що спонукають до здійснення мовленнєвих дій, в основі яких лежіть певні мовленнєво-розумові операції.