Середа, 24.04.2024, 06:01Вітаю Вас Гість | RSS
Персональний сайт

Івашньової С.В.

Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу

Лекція 5. Система вправ у навчанні ІМ


Лекція  5. Система вправ у навчанні ІМ

 Мета: інформувати студентів про систему вправ у навчанні іноземної мови, ознайомити з системами вправ, сформувати поняття про вправу, їх класифікацію. Ознайомити з класифікацією мовних ігор в навчання ІМ. Формувати науковий світогляд, розвивати логічне мислення.

 План

 1.     Система вправ у навчанні іноземної мови.

2.     Поняття вправи та системи вправ. Класифікація вправ.


  Література

 1.     Вишневський О.І., Діяльність учнів на уроці іноземної мови. – К.: Радянська школа, 1989

2.     Методика навчання іноземних мови у середніх навчальних закладах: Підручник/кол. Авторів під кер. С.Ю.Ніколаєвої. – К.: Ленвіт, 1999. – 320 с.

 Питання для самоконтролю:

 1.     Що таке "вправа”?

2.     За якими ознаками класифікуються вправи в методиці навчання ІМ?

3.     Назвіть ознаки, за якими класифікуються ігри, що використовуються на уроках іноземної мови.

 

Система вправ і навчанні іноземної мови.
Поняття вправи та системи вправ.

Створення раціональної системи вправ є ключем до вирішення проблеми навчання іншомовного мовлення. Важливість системи вправ полягає в тому, що вона забезпечує як організацію процесу засвоєння, так і організацію процесу  навчання.

З точки зору організації процесу навчання система вправ має забезпечити:

1.    Підбір необхідних вправ, що відповідають характеру певної навички або певного вміння;

2.    Визначення необхідної послідовності вправ;

3.    Розташування навчального матеріалу та співвідношення його компонентів;

4.    Систематичність/регулярність виконання певних вправ;

5.    Взаємозв’язок різних видів МД (Ю.І.Пассов).

З точки  зору організації процесу навчання система вправ потребує матеріального втілення, яке вона знаходить  у підручнику.

Вправа – це спеціально організоване в навчальних умовах багаторазове виконання окремих операцій, дій або діяльності з метою оволодіння ними або їх удосконалення.

Структура вправи (три – або чотирифазна):

1 – завдання,

2 – зразок виконання,

3 – виконання завдання,

4 – контроль

Щоб підібрати необхідні вправи для різних компонентів системи, слід визначити типи і види вправ за певними критеріями, охарактеризувати їх та виявити їх відповідність для формування  тих чи інших  навичок або вмінь мовлення.

Типи вправ для навчання іноземної мови

Таблиця 1

 

Критерії

Типи вправ

Основні

 

 

 

1

Спрямованість вправи на прийом або видачу інформації

Рецептивні

Репродуктивні

Рецептивно-репродуктивні

Продуктивні

Рецептивно-продуктивні

2

Комунікативність

Комунікативні (або мовленнєві)

Умовно-комунікативні (або умовно-мовленнєві)

Некомунікативні (або мовні)

Додаткові

 

 

3

Характер виконання

Усні

Письмові

4

Участь рідної мови

Одномовні

Двомовні (перекладні)

5

Функція у навчальному процесі

Тренувальні

Контрольні

6

Місце виконання

Класні

Домашні

Лабораторні

 

Розрізняють загальну систему вправ для навчання спілкування іноземною мовою, що охоплює всі види МД і знаходить своє матеріальне втілення в підручнику; системи вправ для оволодіння навичками і вміннями аудіювання, говоріння, читання і письма; підсистема вправ для формування "технічних навичок” (техніка читання і техніка письма), мовленнєвих навичок і мовленнєвих вмінь у певному виді МД, всередині яких розрізняють ще групи вправ, спрямованих на оволодіння конкретними навичками (наприклад, лексичними, орфографічними та ін)

Р.К.Миньяр-Бєлоручев дає таке визначення системи вправ:

"Система вправ, будучи основою системи навчання, характеризується науковістю, комунікативною спрямованістю, послідовністю, взаємною обумовленістю, доступністю вправ та повторюваністю мовного матеріалу та мовленнєвих дій  на всіх ступенях системи”

"Вправа – це організовані навчальні дії учнів, обмежені за цілями, дозі  знань, навичок та вмінь та навчальному матеріалу”

Класифікація вправ для навчання іноземної мови

Таблиця 2

Типи вправ

Некомунікативні (мовні)

Умовно-комунікативні (умовно-мовленнєві)

Комунікативні (мовленнєві)

Види вправ

Види вправ

Види вправ

 

Рецептивні

 

 

 

Сприйняття, впізнавання або розрізнення звука, термінального тону, орфограми, графеми, лексичної одиниці, граматичної структури

Аудіювання або читання повідомлень, запитань, розпоряджень тощо на рівні фрази/речення або групи речень

Аудіювання або читання тексту з метою одержання інформації

 

Репродуктивні

 

 

 

 

Заучування напам’ять (лексичних одиниць, текстів); повторення (звуків, лексичних одиниць, речень), заміна/вставка лексичних одиниць, зміна граматичної форми, переклад; звуження  та розширення речень, об’єднання простих речень  складне; складання речень; переказ тексту (відомого слухачам)

Імітація зразка мовлення (ЗМ), підстановка у ЗМ, трансформація ЗМ, розширення ЗМ, завершення ЗМ, відповіді на запитання різних типів, переказ тексту (відомого слухачам, але від імені персонажа)

Переказ тексту (невідомого слухачам)


Продуктивні

 

 

 

 

 

Об’єднання ЗМ (одноструктурних і різноструктурних) у понадфразову єдність; об’єднання ЗМ у діалогічні єдності: запитання-відповідь; запитання-контр-запитання; повідомлення – запитання; спонукання – згода/відмова; спонукання-запитання і т.п.

 

Повідомлення якогось факту (фактів); опис (погоди, квартири, людини); розповідь (про якісь події. Факти); доказ (якихось положень, фактів і т.п.; бесіда (між учнем/учнями і вчителем, між двома учнями; групова); написання записки, листа, плану, анотації і т.п.

 


Пошук
Нова інформація
[25.01.2011][Мої файли]
9 клас. Здорове харчування. (0)
[01.05.2011][Мої файли]
Тести. Power Point (1)
[10.01.2012][Мої файли]
Як створити комікс (2)
[26.01.2011][Мої файли]
Wetter (0)
[23.01.2011][Мої файли]
Лицарський турнір-2 (0)
[30.01.2011][Мої файли]
J.S.Bach (0)
[03.05.2011][Мої файли]
Презентації з макросом DragandDrop (0)
[31.10.2011][Мої файли]
ІКТ супровід уроку "Мій дім" (0)
Видавництво «Шкільний світ»

Банк Интернет-портфолио учителей

Шукайте мене також на інших ресурсах в мережі Інтернет!