Лекція 14. Вивчення віршів, пісень та лічилок на уроках німецької мови на початковому етапі навчання
Вивчення
віршів, пісень та лічилок на уроках німецької мови на початковому етапі
навчання.
Мета: інформувати студентів про функції віршів, пісень та лічилок при вивченні
іноземної мови в початковій школі, порядок роботи над віршем, ознайомити з окремими
зразками конспектів уроків.
План.
Література:
1. Методика обучения
иностранным языкам в средней школе/ Г.В. Рогова, Ф.М. Рабинович, Т.Е. Сахарова. – М.: Просвещение, 1991. – 287 с. Урок іноземної мови на початковому етапі повинен, перш за все, бути цікавим
та емоційно насиченим. Це пов’язано насамперед з особливостями процесів
запам’ятовування в молодшому шкільному віці. Спрощено цю взаємозалежність можна
сформулювати таким чином – все цікаве викликає певні емоції, а все позитивні
емоції стимулюють процес запам’ятовування.
Вивчення віршів і пісень сприяє розвитку фонематичного слуху, слухової
пам’яті, навичок правильної вимови та інтонування, виразності мовлення та
збагаченню лексичного запасу учнів. Але користь від вивчення віршів і пісень
буде лише в тому випадку, якщо кожна
лексична одиниця, що використовується в вірші, опрацьована та закріплена шляхом
виконання вправ різних типів (не комунікативних, умовно-комунікативних та
комунікативних). Вірші можуть використовуватись і для введення чи закріплення
певної граматичної теми, для організації та проведення фізкультхвилинок чи на
етапі переключення учнів з однієї діяльності на другу, при використанні різних
мовленнєвих чи лексичних (фонетичних )
ігор.
Нажаль, в курсі "Методика навчання іноземної мови...” ця тема, що має
велике практичне значення не висвітлюється.
Приклади використання віршів на різних етапах уроку можна знайти у
відповідній періодичній пресі .
Разом з тим, дослідження, проведені
науковцями в Росії, Україні тощо беззаперечно підтверджують високу ефективність
використання віршованих матеріалів на уроках іноземної мови в початковій школі
та дитячому садку.
Зокрема, Вронська І. В. в своїй дисертації "МЕТОДИКА
ОБУЧЕНИЯ ДОШКОЛЬНИКОВ АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ В РАЗЛИЧНЫХ ВИДАХ НЕРЕЧЕВОЙ
ДЕЯТЕЛЬНОСТИ” (Санкт-Петербург 1999)вказувала на те, що на початковому етапі
навчання іноземна мова особливого значення набувають такі прийоми, як
-
використання
ігрових вправ та ігрових персонажів;
-
проведення
сюжетно-рольових ігор;
-
проведення рухливих
ігор іноземною мовою;
-
організація та
проведення комплексів ранкової зарядки;
-
розучування пісень,
віршів, рисівок;
-
використання
предметної та ілюстративної наочності;
-
читання та
обговорення казок, оповідань іноземної дитячої літератури.
Інше дослідження, присвячене проблемам розвиту
інтелектуальних здібностей дитини дошкільного віку при оволодінні іноземною
мовою в процесі ігрової діяльності ( Юдовіна Ю.Б.,С-Пб, 2000) беззаперечно
свідчить про те, що використання ігрових прийомів та віршів, пісень для
навчання дітей іноземної мови позитивно впливає на загальний розвиток
інтелектуальних здібностей дитини. Так, автор, зокрема, вказує: "Лингвистические
игры во всём их многообразии и игры, основу которых составляют вербальные формы
коммуникации подвижные со словесными приговорами, музыкальные, театрализованные
(подражания, пантомимы, драматизации, режиссёрские, фантазии, представления,
имитации, образные и т.п.), сюжетно-ролевые, настольно-печатные и другие, -
способствуют становлению разнообразных сторон речевой деятельности ребёнка. Именно благодаря им, у малыша
происходит становление культуры речи и общения: формируется
интонационно-динамическая выразительность речи, её темпоритмические качества,
чёткость произношения каждого слова, правильность ударения в словах,
грамотность, ясность, умение верно формулировать свою мысль, чтобы быть
понятным другими; развиваются диалогическая и монологическая речь; обогащается
словарный запас; формируются предпосылки письменной речи, и, что самое главное,
участие в таких играх стимулирует собственно речевую деятельность ребёнка.”
Таким чином, науковцями доведена необхідність
використання віршів. Лічилок та пісень на уроках іноземної мови в початковій
школі (дитячому садку).
Як же правильно проводити роботу над віршем?
Радимо для використання такі прийоми:
-
повторення слів
(розучування пісні/вірша) разом з казковим героєм;
-
"зникаючий рядок”
-
доповни рядок
(підбір рими)
-
повторення слів та
рухів (пантоміма)
-
коментування дій
рядками з вірша
На уроках в початковій школі широко використовуються
фізкультхвилинки, що запобігають втомі учнів, дозволяють переключити їх увагу,
зняти статичне напруження на організм. З цією метою також можна використовувати
лічилки та вірші.
|